Dzisiejszy post jest adresowany specjalnie do uczniów klas pierwszych. Kochani, jak Was mówiłam w czasie zajęć, proszę o zapoznanie z tą krótką notatką. Oczywiście nie zaszkodzi innym przeczytanie. :-)
Mówiliśmy ostatnio o barierach komunikacyjnych. Są to takie zwroty, które powodują, że nie mamy ochoty dalej rozmawiać, że włącza nam się "agresor". I sami zaczynami atakować innych, a wtedy już tylko krok od kłótni. To rozkazywanie, doradzanie, grożenie... Jak brzmią te komunikaty? Na przykład tak: "Ty zawsze..", "Ty nigdy...", Bo Ty mnie nie rozumiesz!"; "Zrób tak!"; "Przestań!" Nazywamy je komunikatami typu Ty. Sami widzicie, że nie jest to najlepszy sposób komunikowania.
Jest inny! Może na początku wydawać się trudniejszy, trochę dziwny, ale ma wiele zalet. To komunikaty typy JA. Tym komunikatem w nieraniący sposób wyrażamy informacje negatywne. Mówimy o tym jak zachowanie innej osoby wpływa na mnie. Mówimy o naszych uczuciach i potrzebach, opisujemy sytuacje, do której się odnosimy; przekazujemy swoje oczekiwania. Taki sposób komunikowania ułatwia znalezienie rozwiązania problemu, a nie nasila konflikt. Komunikat JA często zaczynają się w taki sposób:
- Czuję … (wyrażenie swoich emocji) .
- Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach).
- Ponieważ … (wyrażenie swojej potrzeby, wyjaśnienie) …
- Chcę … (oczekiwania na przyszłość).
Jestem zła kiedy przerywasz mi w czytaniu. Nie potrafię się wtedy skupić. Chciałabym, byś dał mi 15 minut, żebym mogła dokończyć rozdział.
Jako ściągawkę można zastosować taki prosty schemat:
„Kiedy ty (zachowanie), ja (uczucie), ponieważ (potrzeba). Chciałabym (konkretna prośba). ”
Spróbujcie tego sposobu komunikowani i podzielcie się w komentarzach. Będzie mi miło gdy napiszecie, z której klasy jesteście. :-D
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz